Gezond ademen

De ademhaling is een van de meest belangrijke lichaamsfuncties. Het zorgt ervoor dat alle lichaamscellen de zuurstof krijgen die ze nodig hebben.

Maar wat is een gezonde ademhaling? Een goede ademhaling is in rust licht, regelmatig en moeiteloos, met hoofdzakelijk gebruik van het middenrif. En uiteraard met in- en uitademen door de neus, dag en nacht.

 

Ademhalen is een autonoom proces, maar het gaat niet altijd vanzelf goed. Misschien herken je dit: snel en diep ademen, vaak zuchten of gapen, hoog in de borst ademen, snel buiten adem zijn of last hebben van hyperventilatieklachten. Bij veel mensen is de ademhaling ontregeld waardoor ze uiteenlopende klachten kunnen krijgen, variërend van ongemakkelijke sensaties tot serieuze ziektebeelden als astma of hoge bloeddruk. Met de methode die ontwikkeld is door de Oekraïense arts Konstantin Buteyko leer je om weer gezond te ademen.

 

Wat is de Buteyko-methode?

Het doel van de Buteyko-methode is het herstellen van de neusademhaling en normale, functionele adempatronen. De kern van de Buteyko-methode is het doen van ademhalingsoefeningen. Met dagelijkse oefenen train je het lichaam om anders te gaan ademen. Het effect hiervan is dat de bloedcirculatie, de zuurstofafgifte aan de cellen in weefsels en organen, en de werking van de luchtwegen verbeteren. Ademen doen we weliswaar reflexmatig, maar het wordt ook beïnvloed door stress van alle dag, wat we eten en drinken, veel zitten en te weinig bewegen, het vele praten en andere persoonlijke en omgevingskenmerken. Ook hierin zijn aanpassingen mogelijk om weer gezond te gaan ademen.

 

Wat houdt de Buteyko-cursus in?

De Buteyko-cursus bestaat uit vijf bijeenkomsten verdeeld over vier á vijf weken. Van tevoren krijg je altijd een uitgebreid intakeformulier over je gezondheid en klachten. Je ontvangt diverse cursusmaterialen waaronder een uitgebreid cursusboek. Tijdens de bijeenkomsten ga je begrijpen wat ademhalen betekent en met je lichaam doet. Je leert stap voor stap de diverse Buteyko-oefeningen om je ademhaling rustiger te maken. Tijdens de bijeenkomsten evalueren we telkens hoe het oefenen gaat en wat je tegenkomt.

 

Je kunt de cursus individueel volgen, zowel online als face-to-face (dit met inachtneming van alle Coronamaatregelen). Ook kun je meedoen aan een groepscursus; vanwege Corona vinden die nu alleen online plaats.

 

 

Aandoeningen waar Buteyko kan helpen

 

(Inspannings)Astma

Als ontspannen ademen niet lukt.

Lees verder

Snurken en slaapapneu

Slechter slapen, niet uitgerust wakker

Lees verder

Slapeloosheid

Met lichter ademen beter slapen.

Lees verder

Stress, angst en paniek

Alsmaar alert, sneller angstig of in paniek

Lees verder

Hoge bloeddruk

Met ademen invloed op de bloeddruk

Lees verder

COPD

Benauwdheid, vermoeid zijn, hoesten

Lees verder

Weer gezond ademen

Face-to-face of online

Je kunt elk moment starten met de Buteyko-ademtherapie. Dit kan op locatie in Hoofddorp met inachtneming van de Corona-maatregelen. Wil je liever online werken, dan kan dat natuurlijk ook.

 

Wat Buteyko-cursus.nl je biedt

  • Persoonlijke benadering
  • Geregistreerde HBO-therapeut
  • Ervaren Buteyko-therapeut
  • Comfortabele praktijkruimte
  • Volledig programma
  • Vergoeding (deels) vaak mogelijk

Veelgestelde vragen

De methode bestaat in de kern uit ademhalingsoefeningen. Centraal staat het minder diep ademhalen door het ontspannen van de ademhalingsspieren. Ook behandelen we het ademhalen tijdens slapen, praten en sport. Thuis oefen je minimaal vier keer een kwartier per dag. De meeste mensen hebben enkele maanden nodig om duidelijke progressie te maken. Ook na de cursus is er persoonlijke begeleiding.

Er zijn twee manieren om dat te bepalen. Enerzijds kun je checken of je altijd – dag en nacht – door je neus ademt, en voelen of je in rust een lichte buikademhaling hebt. Anderzijds kun je je Controlepauze meten: dit is de adempauze ná een uitademing tot je de volgende prikkel voelt tot inademen. Dit geeft een objectiever beeld en vertelt je of je niet chronisch te diep ademt. Meestal valt dat niet op, maar meten is in dit geval echt weten. Als je Controlepauze (ver) onder de 20 á 25 zit, dan zal de Buteyko-methode je zeker gaan helpen.

Ja. Zodra het kind eenvoudige instructies kan volgen, dus ongeveer vanaf 6 jaar, kan het Buteyko leren. Kinderen maken vaak snel progressie. Voor hen zijn de oefeningen aangepast aan de leeftijd. Deze cursus wordt als privécursus gegeven aan het kind onder begeleiding van de ouder of verzorger. Je krijgt alle achtergrond-informatie zodat je het kind thuis kunt begeleiden en stimuleren. Vanaf 16 jaar is deelname aan de groepscursus mogelijk.

Buteyko-cursus.nl is een initiatief van Lisa Suurland, geregistreerd HBO-therapeut.

Campanile 25, Hoofddorp

06 - 81 73 12 82

Aangesloten bij Buteyko Therapeuten Nederland, Vereniging Integrale Vitaliteitkunde en Register Beroepsoefenaren Complementaire Zorg. Mogelijk vergoed als alternatieve zorg.

Vraag vrijblijvend advies